Sådan finder de danske SMV-be­sty­rel­ser de nye digitale profiler til bestyrelsen

Photo by Brooke Cagle on Unsplash 

Under overskriften “Cor­ona­kri­sen sen­der be­sty­rel­ser på jagt ef­ter nye kom­pe­ten­cer” kunne Børsen mandag den 5. juli 2021 fortælle, at der er bud efter digitale profiler til de danske bestyrelser. 

Coronakrisen har accelereret behovet for digitale kompetencer i bestyrelseslokalet, fordi de danske virksomheder er blevet tvunget til at sadle om og arbejde langt mere digitalt.

Det er svært at være uenig i.

Først blev jeg glad, fordi jeg troede, at Børsen havde set lyset. At Børsen ville udbrede det glade budskab om nye profiler i de danske bestyrelser. Halleluja!

Men nej. Det var ikke vinklen. Vinklen var, at de digitale profiler er helt umulige at finde.

Oh My.

Digitale profiler er ikke svære at finde

Det er meget muligt, at det er svært for de store (som også er omdrejningspunkt for artiklen), men vi misser et gigantisk potentiale, hvis vi tror, det samme gør sig gældende for landets SMV’er, som trods alt udgør 99% af alle danske virksomheder

Jeg håber derfor virkelig ikke, at alle SMV'erne, der læser med, tager Børsens konklusioner for pålydende.

SMV'erne kan nemlig sagtens.

Det kan godt være, at vi skal kigge nogle andre steder, end vi plejer, og det kan godt være, at de digitale profiler ser anderledes ud, end det vi normalt kigger efter, men det er på ingen måde umuligt, og det behøver ikke engang være så svært.

Så hermed en guide til rekruttering af nye, digitale profiler til de danske SMV-bestyrelser.

Find de nye bestyrelsesmedlemmer uden for netværket

Iflg. BoardPartners SMV Bestyrelsesrapporten 2022 er det 70 % af alle bestyrelsesmedlemmer i de danske SMV’er, der rekrutteres gennem netværk. Populært sagt spørger vi altså nogle, vi kender fra netværket, når vi søger nye medlemmer til vores SMV-bestyrelser. 

Det skal vi væk fra, hvis vi vil rekruttere nye typer af medlemmer. Det er nemlig langt fra sikkert, at de digitale profiler sidder i bestyrelsesnetværket, i Rotaryklubben eller i det lokale erhvervsråd.

Kig rundt om bordet: Er det her, du finder noget nyt - eller er det her, du finder mere af det samme?

Jeg arbejder selv i 6 bestyrelser og 5 advisory boards, og jeg kender et væld af digitale profiler, som uden problemer kunne gøre det samme, men man skal kigge de rigtige steder - og det kan også være, at det, man kigger efter, ser en smule anderledes ud, end det plejer at gøre, når man er på udkig efter et bestyrelsesmedlem.

Måske er de yngre, måske går de ikke i jakkesæt og skjorte, måske går de i sneakers i stedet for pudsede sko?

Det siger bare lige præcis nul og niks om, hvorvidt de kan bidrage i bestyrelsen. 

Så vær åben over for det nye, når du går på jagt i ukendt land.

Lav professionelle søgninger

SMV Bestyrelsesrapporten 2022 viser også, at det er under 8% af alle bestyrelsesposter, som besættes vha. professionelle rekrutteringer. Endnu et et vigtigt indsatsområde. 

Har du svært ved at finde de rigtige kandidater, kunne du spørge en professionel headhunter, eller du kan bruge den digitale tjeneste nboard.dk, hvor over 3000 knivskarpe kandidater stiller deres kandidatur til rådighed. 

En simpel søgning på “digital” på nboard.dk viser over 1400 kandidater, som er klar til at bidrage i en bestyrelse.

Lav åbne opslag

Til sidst er der den åbenlyse mulighed: Lav en åben søgning. Gør dig umage og forsøg at beskrive de digitale temaer, bestyrelsen gerne vil sætte på agendaen. På den måde kan alle byde ind på posten, og I kan bringe mange flere forskellige profiler i spil, end det ellers ville være tilfældet ved en lukket søgning i netværket. 

Jeg fik selv mine første to bestyrelsesposter takket være fremsynede virksomheder, som lavede åbne søgninger. Jeg har gemt og deler begge opslag her, hvis du er nysgerrig på, hvordan de kan se ud.

Tilbage i april 2020 fulgte jeg også op på ejerleder Jørgen Schønning fra Uniplus IT, som også havde lavet en åben søgning.

Uniplus IT var på udkig efter nye bestyrelsesmedlemmer, og Jørgen Schønning var ubetinget glad for den åbne søgning.

“Der er intet negativt i det. Faktisk var det også en positiv oplevelse ift. feedback fra dem, der ikke søgte: “Der sker noget hos jer”. Det var det signal, vi sendte i markedet. Jeg ville helt klart gøre det igen”

Jeg har interviewet Jørgen og fortæller hele historien her. Et superfedt indblik i ejerlederens overvejelser ift. at invitere nye profiler med omkring bordet.

SMV’erne kan mere end de store

Så kære SMV. Tro ikke altid på det, de store siger. Det kan godt være, at de store synes, det er svært at finde de digitale profiler til bestyrelsen, men det gælder ikke nødvendigvis for jer.

I har mange andre muligheder, og dem skal I bare gribe. Der er ingen grund til at vente. Det er nu det digitale skal på dagsordenen. Også i bestyrelsen.

Rigtig god søgning derude!

P.S. Udskift digital med kommerciel eller andre mulige andre kompetencer, du gerne vil bringe i spil. De er også derude. I stort tal. Du følger bare samme opskrift som ovenfor. Men det er ikke sikkert, de hedder Jens, og det er ikke sikkert, de går i jakkesæt. Det siger bare intet om, hvor meget de kan bidrage med i en bestyrelse. Svaret er: En hel masse!

Her kan du også læse om det værdiskabende bestyrelsesarbejde