Forskellen på old school og new school-bestyrelsesarbejde

På Finans.dk kunne man en dag i oktober finde denne helt fantastiske overskrift:

Min bestyrelse sad der og kiggede på mig: Der er ikke flere penge, hvad har du tænkt dig?

Fantastisk i den forstand, at det er ét af de allerbedste billeder på old school-bestyrelsesarbejde.

Det kan meget vel være, at pointen i artiklen er en helt anden, men eftersom den er gemt bag betalingsmur, kan jeg ikke sige det med sikkerhed.

Jeg klapper derimod i mine små hænder over det fine billede, der bliver tegnet af bestyrelsesarbejdet, som det så ud engang.

I old school-bestyrelser peges der nemlig fingre, findes fejl og placeres skyld. Man ser nærmest den anklagende finger for sig:

Hvad har DU tænkt dig at gøre, kære adm.dir.

Det er det, iværksætteren i artiklen har været udsat for.

I new school-bestyrelser er sagen en ganske anden.

For det første er vi på forkant, og derudover arbejder vi på møderne sammen om løsningsforslag, andre perspektiver og nye muligheder, så her ville spørgsmålet i samme situation lyde helt anderledes. Her ville vi nemlig spørge:

Hvordan kan vi bringe al vores viden og erfaring og kreativitet i spil for at løse denne problemstilling SAMMEN

Og ja, jeg ved godt, at det formelt set bestyrelsens opgave at kontrollere, men det er helt ærligt spild af gode kræfter og ledelsesrum, hvis vi ikke bruger virksomhedens øverste strategiske ledelse mere konstruktivt og kreativt end det.

Vi ses i Bestyrelsesland. New school Bestyrelsesland.

Her skriver jeg også om det værdiskabende bestyrelsesarbejde: