Hvorfor strategisk kommunikation (også) skal på bestyrelsens agenda

Photo by NASA on Unsplash 

Jeg hepper evigt altid på nye kompetencer i de danske bestyrelser, og jeg er heldigvis ikke den eneste.

Hvis bestyrelsen skal tage ansvaret som virksomhedens øverste, strategiske ledelse alvorligt, er det simpelthen ikke nok, at vi bliver ved med at bemande bestyrelserne med dem, der kan læse et regnskab. Der skal noget andet og mere til.

Én af de kompetencer, alle som minimum bør forholde sig til, er strategisk kommunikation, og i dette debatindlæg i Børsen stiller de to kommunikatører selvstændig kommunikationsrådgiver Henriette Rald & bestyrelsesleder i DFI Trine Nielsen skarpt på, præcis hvordan den strategiske kommunikation kan berige bestyrelsens arbejde og bidrage til endnu større værdiskabelse.

Her siger de bl.a.:

I dag lever vi i en tid, hvor konkurrencen om opmærksomheden er større end nogensinde før. En tid hvor, såvel offentlige som private virksomheder, konstant bliver målt på deres dialog med borgere eller kunder, og hvor effektivt og åbent de håndterer kriser og sager i pressen. En tid hvor det er afgørende at positionere sig og differentiere sig i forhold til konkurrenterne.

Kommunikation har – også før corona – udviklet sig til en forretningskritisk disciplin. En disciplin, som med stor fordel kan tænkes ind som en integreret del af alle processer i en virksomhed, og som derfor kræver ledelsesmæssig opmærksomhed på alle niveauer. Og altså også i bestyrelseslokalet.

Det handler både om at kunne diskutere de eksternt rettede indsatser som fx Thought Leadership og CEO activism, hvor forfatterne henviser til udenlandske undersøgelser, som fx viser, at:

en topchef, der er aktiv på sociale medier, bidrager markant til den positive opfattelse af virksomheden, positioneringen og bundlinjen

Men det handler i høj grad også om de indre linier, hvor den øverste ledelse også skal arbejde aktivt med synligheden, og her er der ikke tale om synlighed for synlighedens skyld, men en synlighed og en kommunikation, som aktivt understøtte og hjælper forretningsstrategien frem.

Det er dér kommunikation bliver strategisk; Når kommunikation aktivt bruges til at aktivere, understøtte og realisere forretningsstrategien ift. alle interessenter i og omkring virksomheden. Netop derfor et vigtigt værktøj at bringe i spil i bestyrelseslokalet.

Læs selv hele artiklen her (desværre bag paywall, men kontakt en af forfatterne, der - som rettighedshaver - gerne må udlevere artiklen til dig)

Er du nysgerrig på, hvordan strategisk kommunikation udfolder sig på bestyrelsens agenda, vil jeg også anbefale dig at læse om Anna Rørbæks vej til den første bestyrelsespost, lige som Anne Back også her sætter ord på, hvad kommunikationskompetencer betyder og bidrager med i en bestyrelsessammenhæng.

Find og følg også Anna & Anne på LinkedIn, hvor de begge deler flittigt fra deres arbejds- og bestyrelsesliv.

Her skriver jeg også om det værdiskabende bestyrelsesarbejde: