Videns-Blog
Søg information om bestyrelsesarbejde i min videns-blog
Sådan kommer du i gang med en bestyrelseskarriere iflg. AS3 Executive
Det vælder frem med aktører på bestyrelsesscenen, og jeg ser det som et udtryk for, at bestyrelsesarbejdet er i gang med en massiv professionalisering, som kun kommer både kandidater og virksomheder til gode. AS3 Executive er en af de aktører, som - ganske oplagt - byder ind.
Vejen til bestyrelseslokalet
Vi er heldigvis flere, der deler ud af alle vores gode råd til at få nye kandidater ind i de danske bestyrelser, og her har ASNETs adm.dir. Henrik Nielsen sat sig foran kameraet for at give 3 gode råd til at komme i gang med bestyrelsesarbejdet.
Naja Lyngholm Skovlyk: Min første bestyrelsespost
I forbindelse med min bog har jeg interviewet en masse forskellige profiler om deres allerførste bestyrelsespost. Én af dem er Naja Lyngholm Skovlyk, og hun har gjort sig en masse erfaringer, som også er relevante for alle andre med bestyrelsesambitioner. Læs selv med her.
En åben bestyrelsessøgning - en ubetinget succes!
Jeg hylder altid de åbne bestyrelsessøgninger, jeg ser. De er vejen til at få nye profiler ind i de danske bestyrelser, fordi de åbner et helt nyt og knivskarpt kandidatfelt op. Jeg valgte at følge op på én af de åbne søgninger, og konklusionen fra ejerleder var klar: Den åbne søgning var en ubetinget succes! Læs selv med her.
Strategiværktøjet der hjælper dig godt gennem Corona-krisen
Hvor mange er i kriseberedskab og krisestyrer virksomheder fra dag til dag, er der andre, som deler viden og værktøjer til at håndtere krisen, og i nyibestyrelsen.dk’s åns forsøger jeg at dele alle de begavede ting, jeg støder på. Således også denne artikel fra Uffe Lyngaae, adm.dir. i Publico, hvor han pædagogisk, begavet og lettilgængeligt gennemgår et strategiværktøj udarbejdet af Thomas Ritter og Carsten Lund Pedersen, som begge er forskere på CBS.
Når diversitet giver bedre beslutninger - også i en Corona-tid
Bestyrelsesarbejdet er under forandring. Vi øger mødefrekvensen, møderne bliver virtuelle, og så er der lige nu - måske - en tendens til at dagsordenen i bestyrelseslokalerne flytter fra det store, strategiske udviklingsperspektiv til en mere nær og kortsigtet krisestyring. Det er ganske naturligt, for mange virksomheder er reelt i krise, men hvordan sikrer vi så, at vi i krisen træffer de bedst mulige beslutninger, som også virker og måske endda bidrager til forretningen på den lange bane? Et af svarene er at bringe flere forskellige perspektiver i spil, når vi træffer de store beslutninger, og derfor deltog jeg i et webinar med kloge Christina Lundsgaard Ottsen med overskriften: Diversitet og store beslutninger.
Lasse Bolander om bestyrelsens rolle under Corona-krisen
Gratis webinarer er vel nok tidens hastigst voksende format, og mange af webinarerne er vanvittigt værdifulde. Således også da Admincontrol, Summit Consulting og Agility Consulting Group havde inviteret Lasse Bolander, bestyrelsesformand i COOP m.fl., til at holde et oplæg med den - for mig - tillokkende overskrift: ”Bestyrelsesarbejde i uforudsigelige tider: Hvordan kan bestyrelsen bidrage til at holde hovedet koldt og hjertet varmt?”. Nysgerrig? Læs med her.
Kom med ind i bestyrelseslokalet - altså helt indenfor!
Nu er jeg jo på en mission for at få flere forskellige profiler i gang i de danske bestyrelser, og én af metoderne, kalder jeg #etkigindibestyrelseslokalet, fordi det skal afmystificeres, hvad der rent faktisk foregår inde bag de lukkede døre. Indtil videre består #etkigindibestyrelseslokalet primært af fotos, som jeg og andre har taget og delt på LinkedIn. Ofte med en kommentar om mødet eller bestyrelsens arbejde generelt. Men nu går BetterBoard skridtet videre, og jeg er kæmpe fan. Læs selv med her.
Hjælp til Corona-krisen i bestyrelseslokalet: En ressourcebank
Corona-krisen fylder naturligt rigtig meget i bestyrelseslokalerne, der - som en naturlig følge - er blevet virtuelle, mens møderne også er blevet mere hyppige. Det er nu, vi skal være os vores ansvar bevidst. Heldigvis er der også her hjælp at hente, og der dukker dagligt nye initiativer og ressourcer op, som jeg i nyibestyrelsen.dk’s ånd deler så hurtigt jeg overhovedet kan.
Hvad betyder Corona i bestyrelseslokalet?
Der er gang i de virtuelle bestyrelsesmøder for tiden. Alle medarbejdere arbejder i videst mulige omfang hjemmefra, og på samme måde holder vi i bestyrelserne afstand og mødes på distancen i stedet. Men hvor frekvensen af de fysiske møder går ned, går frekvensen af de virtuelle møder op. Vi holder også i “mine” bestyrelser flere møder og har mere kontakt, end der lige var programsat eller planlagt. For det er nu, bestyrelsen skal leve op til sit ansvar. Man skal ikke køre mange sløjfer på TV2 News, før man møder brancher og virksomheder, for hvem sundhedskrisen har udviklet sig til en økonomisk krise. Og her hér skal bestyrelsen være på vagt. Både ift. krisestyringen og risikoanalysen men også ift. at hjælpe med at træffe de beslutninger, der peger mere frem i tiden.
Bestyrelsesarbejde i SMV'erne
Har du blikket stift rettet mod bestyrelseslokalet? Så lad dig ikke distrahere af mediernes evindelige fokus på de allerstørste virksomheder herhjemme, men ret blikket mod SMV’erne. De små og mellemstore virksomheder. Det er dér mulighederne ligger. Og det er dér, behovet for nye profiler er allerstørst.
Nu er den her: Bestyrelseshonorarberegneren
Et af de spørgsmål, jeg har fået så ofte, at jeg nu besvarer det allerede i starten af alle mine foredrag er: “Hvad ligger bestyrelseshonoraret typisk på?” Jeg er åben og ærlig og fortæller altid om mine honorarer, og det stemmer faktisk meget fint overens med BoardPartners kortlægning i SMV Bestyrelsesrapporten. Og nu lancerer Center for Ejerledede Virksomheder så “Bestyrelseshonorarberegneren”, som er baseret på faktisk udbetalte honorarer i danske selskabsbestyrelser.
I Børsen: Sådan får vi mere værdiskabende bestyrelser
Når Børsen beder om en kommentar om det værdiskabende bestyrelsesarbejde, er der *mange* steder, man kunne tage fat. Jeg valgte - ikke overraskende - at tage fat i det med de nye profiler, som kan være med til at skabe endnu #bedrebestyrelser.
Fra mine LinkedIn-beskeder: Sådan kommer du i gang med bestyrelsesarbejdet
Jeg får ofte mails og beskeder, hvor nye profiler spørger ind til det dér med at komme i gang med bestyrelsesarbejdet, og så linker jeg ofte til mine mest læste blogindlæg hvor jeg skridt for skridt gennemgår, hvad man kan gøre. Ditte fik dig 4 konkrete indsatser, som jeg også deler med dig her.
Bestyrelsesevalueringen: Endnu en vej til bedre bestyrelser
Bestyrelsesevalueringer giver både bedre bestyrelser og - sandsynligvis også - en større dynamik i bestyrelseslokalet, idet 65% af de virksomheder, der i dag lever systematiske bestyrelsesevalueringer, har udskiftet 1 eller 1 medlemmer inden for de seneste 2 år. Læs mere her.
Når selv adm.dir. spørger: Hvordan kommer jeg i gang med bestyrelsesarbejdet?
Det er ikke nyt, at mange spørger, hvordan man kommer i gang med bestyrelsesarbejdet. Men det er nyt, at også adm.dir. og virksomhedsejere dukker op i min indbakke. For hvis de ikke engang kan finde nøglen, virker vejen endnu mere snørklet, end selv jeg havde fantasi til at forestille mig.
Vejen fra den frivillige bestyrelse til den første, betalte bestyrelsespost💰
Jeg opfordrer altid alle modtagerne af mit nyhedsbrev om at skrive, hvis de har spørgsmål. Og her var der pludselig én med et spørgsmål, jeg ikke tidligere har besvaret på blog’en. Nemlig: Hvordan er vejen fra frivillige bestyrelser til den første, betalte bestyrelsespost. Super godt spørgsmål, som jeg giver min holdning til her.
Kun 8% af alle bestyrelsesposter besættes via åbne opslag - what to do?
Kun 8% af alle bestyrelsesposter i SMV’erne besættes via åbne opslag. Således dokumenteret af BoardPartner i nyeste version af SMV Bestyrelsesrapporten. Det kan vi selvfølgelig ikke leve med, hvis vi gerne vil ha’ bedre bestyrelser. Og det vil vi. Her en række bud på, hvad vi så kan gøre for at bringe mange flere forskellige profiler i spil.
Bliv Business Mentor eller start i et advisory board
Ved siden af nyibestyrelsen.dk driver jeg også en konsulentvirksomhed inden for strategisk og digital forretningsudvikling, og her bliver jeg ofte spurgt af (unge) iværksættere, om jeg vil give noget sparring på deres idé. Det vil jeg som udgangspunkt gerne, men jeg vil langt hellere give sparring på deres forretning, og derfor har jeg meldt mig under fanerne i mentorkorpset på Studentervæksthus Aarhus / AU Incubator. Her består mentorordningen til dels af Advisory Boards, og der er mange lignende muligheder andre steder i landet, hvis du er interesseret i noget lignende.
Bestyrelsen i en digital tidsalder
Professor Mette Neville er én af mine gode samarbejdspartnere, og jeg føler mig så super priviligeret over at blive inviteret ind i Center for Små og Mellemstore Virksomheders forskningsprojekter og -forløb med et digitalt tilsnit. Derfor var jeg selvfølgelig også på tilhørerpladserne, da hun på årets Back to Business på Aarhus Universitet talte om "Bestyrelsen i en digital og bæredygtig tidsalder".