Bestyrelsessamtalen

Pludselig var der en bestyrelse, der var på jagt efter dine kompetencer, de er faldet for din bestyrelsesprofil, og nu er du kaldt til samtale. Hvordan forbereder du dig på den?

Min erfaring er, at bestyrelsessamtalen er anderledes end en alm. ansættelsessamtale. Selvom jeg bl.a. her argumenterer for, at vejen til den første bestyrelsespost på mange måder ligner vejen til et hvilket som helst andet job

Det handler først om virksomheden - og dernæst om dig

Ny i bestyrelsen - På besøg i bestyrelseslokalet - Laura Vilsbaek.jpg

Men bestyrelsessamtalen er anderledes, og det er den, fordi I allerede sidder omkring bordet med en fælles forståelse af, at du kan det, der skal til. De har læst din profil, de tror på, du har noget at bidrage med, og de har tjekket dit CV og kan se, at kompetencerne er på plads. Derfor starter samtalen et andet sted. Nemlig med virksomheden, og faktisk forlader den aldrig virksomheden. Det handler nemlig ikke om dig, men om hvordan du kan byde ind ift. virksomhedens specifikke situation, målsætninger og udfordringer.

Helt konkret er min oplevelse, at bestyrelsessamtalen handler langt mere om virksomheden, og langt mere om, hvordan du ser virksomheden og hvor og hvordan du kan byde ind - end den handler om dig og din erfaring. Helt konkret oplever jeg fx, at jeg stiller flere spørgsmål til en bestyrelsessamtale end til en alm. jobsamtale. Jeg stiller spørgsmål til virksomheden, dens organisering, dens kunder, dens marked, dens strategi, dens succes'er og dens udfordringer. På den måde kommer vi meget mere i dybden med virksomheden, og parterne på den anden side af bordet får en god idé om, hvordan jeg arbejder, hvad jeg ser, og hvad jeg tænker.

Hvem deltager i bestyrelsessamtalen?

Det vil typisk være (repræsentanter for) aktionærerne - alternativt aktionæren - der deltager i samtalen. I SMV'erne betyder det helt konkret, at det er ejerlederen eller partnerkredsen, der sidder med ved bordet, og derudover typisk også formanden. Og det er væsentligt.

Samarbejdet og den udvikling, bestyrelsen kan være med til at drive, er helt og aldeles afhængig af ejerlederens genuine interesse i og vilje til vækst og udvikling.

Derudover spiller formanden en stor rolle i at møderne forberedes og faciliteres på en måde, der skaber værdi. Dvs. at medlemmerne møder velforberedte op, at alle perspektiver bringes i spil under mødet, og at der følges op efter mødet. Derudover at der er et godt samarbejdsklima og et udviklingsfokus på virksomhedens vegne.

Formanden og ejerlederen er afgørende for den fremdrift, bestyrelsen kan skabe. Derudover er de også væsentlige aktører i forhold til det samarbejdsklima og den kultur, der er etableret i bestyrelsen, så læg mærke til tonen imellem dem. Er der god kemi? Er der faglig respekt? Ser de ens på tingene, eller taler den ene i øst og den anden i vest. Gør dig helt klart, om det er nogen, du har lyst til og mod på at arbejde sammen med, og om de har samme faglige respekt for dig. Det er helt afgørende for at du selv kan bidrage.