Tina Asly Lading er hamrende kommerciel - og tog salgsmetoder i brug, da hun landede sin første bestyrelsespost

Der er mange forskellige veje til Bestyrelsesland 🛣️

Tina Asly Lading har formået at tage en lidt anderledes vej end de fleste - og dén historie skal du selvfølgelig ikke snydes for 🤩

Tina siger blandt andet følgende: 

🗣💬 “At jeg ikke passer på en stereotyp, dét fungerer som brændstof for mig. Mine konkurrenter er stereotyperne – og jeg skal være alt andet end det. Ikke fordi, at de er dårlige – men dén plads er taget, så jeg skal bidrage med noget andet”.

Jeg kan ikke få armene ned 🙌🏼 Vi har brug for mange flere som Tina. Hun er mega sej og virkelig inspirerende. Faktisk er vi så heldige, at hun gerne vil dele sin historie med os her på Nyibestyrelsen.dk.

Læs med og lad dig inspirere her!

Hvad laver du i dit daglige arbejde?

Jeg arbejder som forretningsudvikler, og så arbejder jeg i to bestyrelser og et advisory board. Her bidrager jeg blandt andet med mine kompetencer og erfaringer inden for marketing og branding. 

Hvorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet?

Jeg husker tydeligt, hvorfor jeg valgte at gå ind i bestyrelsesarbejdet. På et tidspunkt arbejdede jeg som marketingchef i et fibernetselskab. Da jeg blev ansat skulle jeg, i fællesskab med to andre, etablere virksomheden og få den op at køre. Det eneste vi havde, var et logo og et campingbord. Det gik godt for os – og faktisk var det her, det for alvor gik op for mig, hvor latterligt god jeg er til strategiarbejde. Netop dét fik mig til at tænke:

“Okay, hvad skal det næste i mit arbejdsliv være?”. Og i mit hoved, så rimede det på bestyrelsesarbejde. 

Jeg besluttede mig derfor for at tage en bestyrelsesuddannelse for at få papir på sagerne. Jeg er sådan en type, der godt kan lide at have papir på sagerne, så dét fik jeg. Næste skridt var så, at jeg skulle på jagt efter den første bestyrelsespost. 

Med andre ord; Jeg valgte at gå ind i bestyrelsesarbejdet, fordi jeg havde en lyst og motivation til at udvikle mig, og tanken om at definere det næste i mit arbejdsliv synes jeg var mega fed.

Havde du nogle forbehold eller fordomme om bestyrelsesarbejdet, der holdt dig tilbage?

Nej. Jeg havde ingen forbehold eller fordomme. 

Men jeg havde dét, som jeg vil kalde en forforståelse. Altså en form for antagelse. Og det var stereotypen af et bestyrelsesmedlem. Men det var ikke noget, som holdt mig tilbage overhovedet. Faktisk, så gjorde det mig bare endnu mere klar. Set fra mine briller, så var det til min fordel, at denne her stereotyp på et bestyrelsesmedlem ikke var mig. Jeg elsker at udfordre verden, som den er i dag. Det her med, at jeg ikke passer på en stereotyp, det fungerer egentlig bare som en form for brændstof for mig. 

Mit speciale er branding og marketing. Og hvis der er noget, jeg har lært af at arbejde med branding, så er det, at et brand står ekstra stærkt gennem differentiering. Og lige præcis differentiering ville jeg udnytte til min fordel – dét besluttede jeg mig for. Så det er faktisk en force, at jeg ikke er stereotypen på et bestyrelsesmedlem. Det var sådan, at jeg tilgik det. Og helt ærligt, så kunne jeg heller ikke forestille mig noget mere hæsligt end at blende ind i mængden.

Når jeg arbejder med virksomheder og deres branding, så plejer jeg altid at sige:
“Okay, kig på jeres konkurrenter. Dét, som de gør – det skal I ikke gøre”.

Og sådan har jeg også set på mig selv som et produkt. Mine konkurrenter er stereotyperne – og jeg skal være alt andet end dem. Og det er ikke fordi, at de er dårlige – men den plads er taget, så jeg skal bidrage med noget andet. 

Hvordan fik du din allerførste bestyrelsespost?

Min allerførste post var en professionel advisory board post. Og her mener jeg professionel i den forstand, at posten er honoreret. Og dén post har jeg stadig – det er en 2-årig kontrakt. Her kan jeg også tilføje, at for mig fungerer det sådan, at jeg VIL have betaling for mit arbejde – ellers er jeg videre.

Men historien om hvordan jeg fik min første post er faktisk lidt sjov. Da jeg var på barsel, var jeg på udkig efter nogle nye spisebordsstole hjem til mig selv. Det resulterede i, at jeg kiggede i forskellige møbelhuse samt at jeg var ude og sidde i samtlige stole hos Rosborg Møbler. Jeg havde særligt to kriterier i min jagt på nye spisebordsstole – det var æstetik og komfort. Og de to går sjældent hånd i hånd. Men pludselig satte jeg mig i en stol, hvor jeg bare havde lyst til at blive siddende. Og samtidig var æstetikken i top. 

Stolen var fra en virksomhed, som jeg ikke kendte – og det undrede mig meget. Jeg gik derfor hjem og lavede en mini-analyse, og her fik jeg hurtigt følelsen af, at de burde opbygge deres brand anderledes i forhold til hvor de gerne vil være på markedet. Og så tænkte jeg straks; “Dét skal jeg sgu hjælpe dem med - det skal være min første bestyrelsespost!”. Så jeg tog tyren ved hornene og prøvede at kontakte bestyrelsesformanden – og det er altså et nåleøje at komme igennem. Der var en masse gatekeepere, men jeg blev ved og ved og ved… Og til sidst fik jeg endelig en mail tilbage. 

Jeg er sådan én, som godt kan få et nej, men jeg tager det ikke som et nej. Jeg bliver ved.

Jeg skrev en mail med alle mine argumenter for, hvorfor de burde arbejde med deres brand og marketing i forhold til deres strategi samt hvorfor jeg skulle være en del af deres bestyrelse. Jeg fik et pænt svar tilbage, hvor der stod, at de allerede arbejdede med det. Så tænkte jeg, at det skulle være løgn og skrev derfor en mail igen. Jeg kom med endnu flere argumenter, og et par dage efter fik jeg et opkald fra deres administrerende direktør, som spurgte om vi skulle mødes til en kop kaffe. Og ja. Selvfølgelig skulle vi da det. 

Kaffemødet resulterede i, at jeg ikke skulle i deres bestyrelse. I stedet kom den administrerende direktør med en anden idé:

“Hvad nu hvis, vi laver et professionelt advisory board, hvor du er den første, og så sammensætter vi medlemmerne ud fra dét, vi bør arbejde med for at udvikle vores forretning. Og du bliver honoreret for det”.

Jeg tænkte straks; “Okay, now you're talking”. Så det gjorde vi, og det var sådan jeg fik min første post tilbage i april 2022.

Har du fået flere poster siden? Eller har du planer om at søge flere?

Jeg har fået to professionelle bestyrelsesposter sidenhen, så jeg er oppe på 3 poster på nuværende tidspunkt.

Den ene af mine bestyrelsesposter er faktisk én af dem, som Laura har slået op på LinkedIn. Jeg var ikke i tvivl, da jeg så opslaget og tænkte straks; “Okay, det er da lige mig!”. Og den anden bestyrelsespost, som jeg har fået, er faktisk en virksomhed som jeg selv tog kontakt til, og argumenterede for at de ikke kunne undvære mig i deres bestyrelse. Der var intet opslag, og faktisk var det slet ikke meningen, at de skulle have flere i deres bestyrelse. Men jeg fik dem overbevist, og det har fungeret super godt for mig. 

Og ja – jeg har planer om at søge flere. Det er, og skal være, en del af mit arbejdsliv. Men jeg ved, det tager tid, når man, som jeg, faktisk vil honoreres for det.

Hvad kan du bidrage med i bestyrelseslokalet? Og hvordan skaber det værdi for virksomheden?

Jeg kan være en strategisk ressource inden for branding og marketing. Det er ganske enkelt ikke nok at have et godt produkt. Det skal også ud i verden. Og dét kan jeg hjælpe med. Jeg plejer at sige;

”Marketing er lidt ligesom at spørge nogen, om de vil med på date. Og branding er grunden til, at folk siger ja”. Så jeg hjælper egentlig virksomheder med at få folk til at sige ‘ja’ til at komme på date.

Hvad er det allerbedste ved at arbejde i en bestyrelse?

Det er helt klart beslutningskompetencen. Jeg kommer ikke bare ind og laver noget, som andre har bestemt. Jeg er faktisk med til at træffe beslutningerne om og for virksomheden samt at definere den strategiske retning – og det synes jeg er møj fedt!!

Ønsker til fremtiden?

Jeg havde et mål om at sparke døren ind til Bestyrelsesland, og dét har jeg gjort. Nu er mit mål at skabe mig et navn der. Jeg er helt bevidst om, at det tager tid, og jeg er et reeeet utålmodigt menneske. Men jeg er klar på at arbejde mig til at skabe mig et navn i bestyrelsesverdenen indenfor mit felt, som jo er marketing og branding. Mit ønske til fremtiden og dermed mit næste mål er, at folk begynder at vide, hvem jeg er. 

Og så vil jeg gerne vise verden, at man ikke skal vente på at få tildelt en plads. Dén må man selv skabe. Og netop dét vil jeg gerne vise folk, at man kan. Og det lyder jo lidt klichéagtigt. Men ikke desto mindre rigtigt. 

Der er efterhånden mange, der tager en bestyrelsesuddannelse, men det er de færreste, der faktisk får en plads rundt om bordet. En bestyrelsesuddannelse er altså ikke en adgangsbillet. Men en bestyrelsesuddannelse er mega god, og jeg vil altid anbefale at tage en bestyrelsesuddannelse. En bestyrelsesuddannelse fungerer egentlig bare som ét af flere belæg, der støtter op om din påstand om, at du skal have en plads. Og pladsen skal du selv arbejde for at få. 

Jeg har sagt til mig selv, at jeg ikke kan sidde og vente på, at der kommer nogen og prikker på min skulder. Jeg kan godt lide at arbejde med dét, jeg kan have indflydelse på uden at være afhængig af andre. Og dét betyder, at jeg laver kold kanvas for at få mine poster. Og det er ikke kold kanvas som i ”jeg kontakter bare en liste”. Nej – jeg laver et analysearbejde på nogle virksomheder, jeg gerne vil i bestyrelsen hos, og så kontakter jeg dem med argumenter og min person. De skal købe ind i mine kvalifikationer OG min person. For jeg bringer begge dele med mig i mit arbejde. Man er nødt til selv at komme ud og sparke døren ind. Det er din egen person og dit eget drive, som kommer til at skaffe dig en plads ved bordet. Og dét vil jeg gerne være med til at vise.

Når alt dét er sagt, så vil jeg gerne pointere, at det ikke er sådan 'bare lige'. Det er latterligt svært at få en bestyrelsespost. Og jeg har arbejdet hårdt for at få dem, jeg har fået. Jeg har også fået afslag. Og nogle hører jeg aldrig fra. Så vejen derhen er svær, og dét skal jeg huske at sige højt. Men når man kommer igennem nåleøjet, så er det frem med konfettikanonen. Og dén er jeg ikke bange for at bruge.

Andet du gerne vil dele?

Lad være med at være beskeden. Især kvinder. Dét at være beskeden har aldrig fået nogen derhen, hvor de drømmer om at være. Så kast det på porten og tal stort om dig selv. Altså virkelig. Du må gerne sige, at du er sej. Fuld skrue og giv den gas. Jeg ved, at nogle synes, at jeg er for meget – med ved du hvad? Så er de bare selv for lidt. Jeg plejer at sige ”hvis det er for meget, så er det perfekt”, og dét er min rettesnor i livet. 

Her kan du finde flere inspirerende rollemodeller: