Videns-Blog
Søg information om bestyrelsesarbejde lige her
Skal man ha' branchekendskab for at arbejde i en bestyrelse?
Andreas Frøland fra BoardPartner stillede et rigtig godt spørgsmål på LinkedIn ifm. med en nyhed om den nye bestyrelse i Bang & Olufsen. Spørgsmålet lød: “Skal man ha' branchekendskab for at arbejde i en bestyrelse?“. Et vildt godt spørgsmål, for jeg møder det også tit, og det er faktisk et af de spørgsmål, jeg mangler at besvare her på blog’en, så - i nyibestyrelsens ånd: Here goes.
Hvor finder man de ledige bestyrelsesposter?
Endnu et af de virkelig gode spørgsmål. For hvor finder man de ledige bestyrelsesposter?
Lad mig bare sige: De er rigtig godt gemt af vejen, fordi de fleste bestyrelsesposter stadig bliver besat i små, snævre netværkscirkler, men men der er dog nogle steder, du kan kigge, og dem deler jeg her.
Hører medarbejderne hjemme i bestyrelseslokalet?
Om medarbejdere hører hjemme i bestyrelseslokalet? Ja da! Klart! Faktisk kan jeg slet ikke se, hvordan vi kan løse vores opgave godt nok, hvis vi aldrig inviterer medarbejdere indenfor. Indenfor i overført eller bogstavelig forstand. Og hvorfor nu det? Har vi ikke rigeligt at forholde os til? Jo, måske. Men måske er det det helt forkerte, vi fokuserer og satser på. Og det er ikke kun direktionens ansvar. Det er også et bestyrelsesanliggende, at organisationen er stand til at eksekvere på de ting, der besluttes i bestyrelsen.
Er du #nyibestyrelsen?
Hvis vi skal ha’ mange flere forskellige profiler i spil i de danske bestyrelser (og det skal vi), skal vi ha’ bredt billedet af bestyrelsesarbejdet og vejen dertil meget mere ud. Så jeg samler på fortællinger fra alle jer, der er #nyibestyrelsen. Har du lyst til at dele? Kig ind her.
Podcasts om bestyrelsesarbejde
Jeg elsker podcasts. Jeg lytter især, når jeg kører i bil eller er med toget, og på dage hvor jeg har meget rejsetid sluger jeg nemt adskillige timers podcasts. Jeg lytter til alt muligt forskelligt, men her har jeg samlet en hel masse podcasts, hvor du kan lære mere om bestyrelsesarbejdet.
Hvordan sætter bestyrelsen det digitale på den strategiske dagsorden?
Det dér med at sætte det digitale på bestyrelsens dagsorden er der mange SMV’er, som kæmper lidt med. Og de digitale profiler, der måske kunne hjælpe med det, kan ikke se sig selv i bestyrelsesarbejdet, fordi det ikke ligefrem er deres slags, der sidder dér omkring bordet. Men frygt ej. Jeg fortæller, hvordan jeg og andre gør, for der er ingen tvivl: Vi skal i gang.
Hvornår er man egentlig bestyrelsesparat?
»Et godt digitalt afsæt begynder i bestyrelsen. Her bør være mindst ét medlem, der kan navigere i den digitale tidsalder og se de nye digitale muligheder for vækst. Det kræver, at man ser på det at være ‘bestyrelsesparat’ på en ny måde« Sådan siger Camilla Rygaard-Hjalsted, CEO for Digital Hub Denmark, og jeg laver kæmpe yes arm. Det det er jo det, hele nyibestyrelsen.dk handler om: At vi skal ha’ mange flere profiler i spil i de danske bestyrelser - fordi de trad. bestyrelseskompetencer ikke længere er nok til at sikre og katalysere de danske virksomheders vækst og udvikle.
Ejerlederen: En nøgle til at få flere forskellige profiler i spil i de danske bestyrelser
Der er masser af forskning, som dokumenterer ejerledernes forbehold mod at få en professionel bestyrelse med eksterne medlemmer; Ejerlederne vil bestemme selv, og de vil ha' deres frihed. Og derfor er det så befriende, når en ejerleder fortæller om alle *fordelene* ved at etablere en bestyrelse med eksterne medlemmer.
Hvordan kommer man i gang med bestyrelsesarbejdet? Nu på video🎥
Om vejen til bestyrelsen, om bestyrelsesuddannelser, om bestyrelsesansvar, om bestyrelsesarbejdet og om hvordan vi får mange flere forskellige profiler i spil i de danske bestyrelser. Og meget meget mere :)
Sådan får du din første bestyrelsespost - nu også i Berlingske Business
Efter devisen “Nye profiler - nye veje” har jeg eksperimenteret med at formidle en masse forskellige aspekter af bestyrelsesarbejdet på Instagram.
Netop på Instagram var der pludselig én, der skrev en besked. Det var Sarah Hammeken, som er klummeskribent for Berlingske Business.
Sarah ville gerne interviewe mig til en klumme om bestyrelsesarbejdet, og lørdag den 4. maj 2019 kunne alle læse Sarahs fine klumme i Berlingske.
Den deler jeg her sammen med de væsentligste pointer.
Skal man have en bestyrelsesuddannelse?
Skal man have en bestyrelsesuddannelse for at gå i gang med bestyrelsesarbejdet? Det korte svar er nej, og jeg er selv et eksempel. havde ikke en uddannelse, da jeg fik min første post - og har det stadig ikke 4 poster senere. Når det så er sagt, kan der være mange gode grunde til alligevel at tage en uddannelse. Det skriver jeg om her.
Endnu en vej til bestyrelsen: Repræsentantskabet
Repræsentantskabet. Smag på det. Det lyder v-i-r-k-e-l-i-g tørt. Næsten som om det støver i munden. Og det er virkelig synd, for det er endnu en vej ind i bestyrelsesarbejdet. Og selve arbejdet i repræsentantskabet er alt andet end kedeligt. Har har jeg samlet en liste over de repræsentantskaber, du kan søge ind i - det kræver blot at du er kunde og / eller medlem.
De 3 oftest forekommende fordomme og forestillinger om bestyrelsesarbejdet
De formelle krav til bestyrelsesarbejdet kan godt virke en smule uigennemskuelige, og samtidig er bestyrelsesarbejdet omgærdet af en form for mystik og en række fordomme og forestillinger, der er medvirkende til at mange af de nye, spændende profiler til det værdiskabende bestyrelsesarbejde stadig står uden for døren og kigger ind. Dem skal vi have indenfor, så her svarer jeg på de 3 oftest forekommende fordomme og forestillinger i håbet om at vi kan få mange flere forskellige profiler med indenfor.
Skal man være adm.dir. for at arbejde i en bestyrelse?
Det dér med direktørjobbet er endnu et benspænd ift. at få mange flere forskellige profiler i spil i de danske bestyrelsen. Så lad mig bare slå fast:
Nej, du behøver ikke ha’ tonstung topledelseserfaring på dit CV for at kunne bidrage i bestyrelsen.
Her er der nemlig også brug for andre kompetencer end “blot” det at ha’ siddet for bordenden.
Kom med ind i bestyrelseslokalet
“Men hvad laver man egentlig?”
Så vidt endnu et af de oftest stillede spørgsmål, når talen falder på mit bestyrelsesarbejde.
Derfor besluttede jeg mig tidligt for at åbne døren til de danske bestyrelser og dele løs.
Her deler jeg løs.
Hvorfor arbejde i en bestyrelse?
Hvorfor arbejde i en bestyrelse? Sådan lød et af flere spørgsmål, da jeg blev kontaktet af Jyske Bank TV, som gennem en række spots sætter fokus på en lang række forskellige forhold i dansk erhvervsliv. Personligt er jeg drevet at arbejde udviklingsorienteret, og så synes jeg, det er super fedt at møde mange andre fagligheder end dem, jeg ofte arbejder sammen med. Så vidt min motivation. Se hele videoen her.
Sådan sammensætter du den rigtige bestyrelse
Jyske Bank TV var forbi for at få min holdning til, hvordan man sammensætter den rigtige bestyrelse. Det kan - tilsyneladende - siges på 60 sekunder :)
Digitale kompetencer til bestyrelsen - findes de overhovedet?
Svenskerne har også udfordringer med forsvindende få bestyrelsesmedlemmer med digital kompetence og forretningsforståelse. Måske fordi de også lider af den vildfarelse, at man ikke kan være både digital og strategisk? Lad mig bare - endnu engang - mane dén til jorden. Der findes masser af kompetente kræfter, så hermed endnu et forsvarsskrift for de digitale kompetencer i bestyrelsen. Tilknyt dem - før det er for sent!
Vil du øge din værditilvækst med 14%? Tag eksterne kræfter ind i bestyrelsen
Under overskriften "Eksterne kræfter gør virksomheden stærkere" præsenterede JP i sommeren 2018 en analyse fra Dansk Industri, der bl.a. viser, at ejerledede virksomheder, der har mindst én ekstern i bestyrelsen, typisk har en højere værditilvækst pr. medarbejder.
For den enkelte ejerleder kan der dog være en række barrierer ift. at tilknytte eksterne medlemmer.
Derfor samler jeg på beretninger fra de ejerledere, som har gjort det. Har tilknyttet eksterne medlemmer og er klar på at dele deres erfaringer - og ikke mindst fortælle om den forskel, professionaliseringen af bestyrelsen har betydet for virksomheden.
Set fra ejerlederens perspektiv: Værdien af en professionel bestyrelse
En ny undersøgelse fra Dansk Industri viser, at virksomheder med min. 1 eksternt medlem af bestyrelsen har en 14% større værditilvækst pr. medarbejder end virksomheder uden eksterne medlemmer af bestyrelsen. I den forbindelse har jeg sat mig for at fortælle nogle af alle de gode historier om ejerledere, der har etableret en bestyrelse. Her fortæller Gitte Kirkegaard fra Logitrans fx at bestyrelsen også er med til at sikre hendes egen faglige udvikling.