Karen Melchior: Vejen til min første bestyrelsespost

Karen Melchior er én af dem, jeg er connected med på LinkedIn, fordi vi begge arbejder inden for det digitale felt og har nogle fælles, faglige interesser, og derfor blev jeg også så super glad, da Karen en dag i december 2021 pludselig kunne annoncere, at hun havde landet sin første bestyrelsespost.

Karen har nemlig også mange års erfaring fra den offentlige sektor, så hun er på mange måder én af dem, vi kan spejle os i, fordi hun kommer med en anden erfaring end den gængse.

Det sætter hun selv mange flere ord på lige nedenfor, så læs med, hvis du også kommer med en anden erfaring end den gængse. Det behøver nemlig ikke være en barriere. Faktisk tværtimod.

Tusind tak til dig, Karen, for at dele. Take it away.

Hvad laver du i dit daglige arbejde?

Jeg har egen virksomhed - Pulse Consult - hvor jeg hjælper primært offentlige organisationer med at få værdi af digitalisering. Det kan både være som strategisk rådgiver, projektleder, oplægsholder eller underviser og facilitator, hvor jeg hjælper ledere og medarbejdere med at udvikle de kompetencer, som er nødvendige for at kunne udvikle kerneopgaverne ved hjælp af digitalisering. 

Vi tilbyder også e-læring via Pulse Consult Academy, og så står jeg bag podcasten “Digitalisering i virkeligheden” og Facebook-gruppen af samme navn.

Hvorfor valgte du at gå ind i bestyrelsesarbejdet?

Det var lidt af et tilfælde. Jeg troede ikke, at det var realistisk, at jeg kunne lande en post, men da jeg blev opfordret til at stille op, var jeg ikke i tvivl om, at jeg gerne ville. 

Jeg har de seneste år drømt om at komme i en professionel bestyrelse, fordi jeg trives godt med strategisk arbejde.

Jeg har tidligere besat lederposter i større organisationer, og jeg savner det strategiske arbejde, som bliver lidt ensomt i min egen lille virksomhed, hvor der kun er mig og 2-3 ansatte. Så det at kunne bidrage strategisk er en drivkraft for mig. 

Dertil er det min hensigt, at jeg via bestyrelsesarbejde kan udvikle mine egne kompetencer, som jeg kan bringe i spil, når jeg rådgiver mine kunder. 

Havde du nogle forbehold eller fordomme om bestyrelsesarbejdet, der holdt dig tilbage?

Jeg har nok haft lidt en fordom om, at man skulle kende nogen, der kender nogen, for at komme i betragtning - at man ligesom skulle være “et navn” eller kendt i branchen. Og dertil at man skulle have tunge kompetencer inden for kerneområder som jura, økonomi eller salg. 

Det har jeg ikke - jeg er humanist og generalist, men har specialiseret mig i digitalisering gennem 20 års erfaring.

Hvordan fik du din allerførste bestyrelsespost?

Som formand for Erhvervskvinder Aalborg havde jeg en plads i repræsentantskabet for Tv2Nord. Der skulle vælges en ny til bestyrelsen i den valggruppe, jeg var med i. 

Jeg blev kontaktet af én fra bestyrelsen, som opfordrede mig til at stille op. Det gav mig modet til at gøre det. 

Før valget lavede jeg selv lidt lobbyarbejde blandt de stemmeberettigede, og bestyrelsen lavede også et forarbejde. Dertil forberedte jeg mig på, hvad jeg gerne ville bidrage med til bestyrelsen.

Der var ingen tvivl om, at en del af motivationen fra flere af dem, der stemte på mig, var at få mere diversitet ind i bestyrelsen - det var altså en fordel, at jeg er kvinde. 

I min motivationstale forud for valget fremhævede jeg primært mine faglige kompetencer inden for digitalisering og kommunikation, men nævnte også diversitet som en årsag til at stemme på mig. 

Jeg havde på forhånd vendt og drejet for og imod at fremhæve mit køn som en fordel, men nåede frem til, at jeg synes, det er et validt argument. 

Jeg tror på, at diversitet er en fordel i en bestyrelse - det viser forskning jo også - og da jeg som kvinde under 50 år ville give en bedre balance i bestyrelsen, valgte jeg OGSÅ at angive det som et argument. Hvis bestyrelsen havde haft god kønsmæssig balance, ville jeg ikke have fremhævet dette. 

Hvad kan du bidrage med i bestyrelseslokalet - og hvordan skaber det værdi for virksomheden?

Jeg bidrager med mine faglige kompetencer inden for digitalisering og strategisk kommunikation og min erfaring som leder og rådgiver inden for større offentlige organisationer. 

Jeg synes selv, at jeg har en god “bullshit-detektor” - jeg er særligt optaget af, at planer og strategier rent faktisk føres ud i livet. At det ikke bare bliver ved de gode hensigter, men at virksomhedens medarbejdere mærker, at der er en strategi, som virksomheden arbejder efter - ikke kun i direktionslokalet.

Hvad er det allerbedste ved at arbejde i en bestyrelse ?

Jeg har ikke været i gang så længe, og har faktisk endnu til gode at møde bestyrelsen live, på grund af corona. Men jeg håber, at bestyrelsesarbejdet kan styrke mine strategiske kompetencer, og at jeg kan gøre en forskel. 

Dertil glæder jeg mig til at lære de andre i bestyrelsen at kende og få et godt samarbejde med dem, hvor vi kan bruge hinanden til sparring - også uden for bestyrelseslokalet.

Andet du gerne vil dele?

Jeg er overrasket over hvor meget støtte, jeg har fået til min første bestyrelsespost. Både i form af opbakning til at stille op, og da jeg efterfølgende har delt et opslag på LinkedIn om posten. Det er jeg meget taknemmelig for. 

Det kom bag på mig, at mine modkandidaters argumenter for valg primært var, at “det er min tur”, og det viste mig, at det altså ikke er nok til at komme ind - jeg blev valgt, fordi jeg kunne argumentere for, hvad jeg vil bidrage med. 

Jeg tror, at der er ved at ske nogle forandringer - og jeg håber, at jeg kan bidrage som rollemodel til at få flere kvinder i bestyrelser. For det halter altså stadigvæk meget! Jeg håber, at andre kvinder vil bruge argumentet “mere diversitet” - det er altså helt ok. 

Tak til dig Laura for dit arbejde med at udbrede bestyrelsesarbejde - jeg er fan!

Her kan du finde flere inspirerende rollemodeller: